poznaj-siebie
Poznanie siebie jest pierwszym etapem budowania marki osobistej. Niestety, wielu osobom ta kwestia wydaje się błaha i przez to jest pomijana. Inni natomiast rezygnują z analizy siebie, bo najzwyczajniej w świecie nie wiedzą jak się za to zabrać. I właśnie im z pomocą przychodzi mój dzisiejszy wpis.

Przed rozpoczęciem analizy warto określić, w jakim celu ją robimy. Analizę, którą proponuję Ci dzisiaj, stosuję podczas indywidualnych konsultacji z moimi klientami. Ponieważ są to głównie przedsiębiorcy lub przyszli przedsiębiorcy, to zadania skoncentrowane są na poznawaniu siebie w kontekście prowadzenia własnego biznesu. Jeśli jednak Twoja analiza wynika z innych potrzeb, spróbuj dostosować je do Twojej obecnej sytuacji.

Ćwiczenia z trójką

Często zaczynam od ćwiczeń “z trójką”. Według mnie cyfra trzy, w procesie poznawania, jest magiczna. Trzy informacje, to taka optymalna liczba. Nie za mało by przekazać wszystkie najważniejsze rzeczy. Jednocześnie nie za dużo by rozmyć temat. I dziś podsunę Ci kilka zadań, gdzie głównym bohaterem jest właśnie trójka.

Ćwiczenia
    1. Określ trzy rzeczy, jakie możesz w swojej firmie dać ludziom. Ważne by była to konkretna wartość, coś za co będą w stanie Ci zapłacić, bo to rzeczywiście zmieni ich życie. Pamiętaj, że często Twój produkt nie pomaga innym bezpośrednio. Fakt wydania książki nie jest wartością dla Twojego odbiorcy. Natomiast to, jak zmieni się jego życie gdy przeczyta Twoje dzieło, ma dla niego duże znaczenie 😉
    2. Określ siebie w trzech hasłach. Niech te hasła odpowiadają na pytanie: „czym się zajmujesz?”.
    3. Nazwij trzy swoje supermoce, które wykorzystujesz/chcesz wykorzystywać w swojej firmie.
    4. Opisz siebie w trzech krótkich zdaniach. Niech każde z nich przekazuje jedną, unikalną informację.
    5. Podaj trzy rzeczy wyróżniające Cię na tle konkurencji.

Analiza wewnętrzna

Czas zajrzeć do wnętrza siebie. Analiza wewnętrzna polega na zadaniu sobie trzech podstawowych pytań.

Pytania
    1. Co chcesz w życiu robić?
    2. Jak chcesz to robić?
    3. Dlaczego chcesz to robić? I nie chodzi tu o zyski finansowe 😉

Niby pytania bardzo proste, ale często to właśnie w prostocie tkwi siła. Odpowiedzi na nie są bardzo istotne w procesie budowania marki osobistej, a umiejętność odpowiedzenia na nie jest podstawą w zrozumieniu siebie, a tym samym podstawą do dalszych działań personal brandingowych.

Pytania te są częścią „złotego kręgu”, o którym wspominał Simon Sinek w swojej prezentacji na TED. Jeśli jesteś zainteresowany, jak ważną rolę odgrywają wspomniane pytania w biznesie, zachęcam Cię do obejrzenia tej prezentacji.

Analiza zewnętrzna

Wędrówkę w głąb siebie zaliczyłeś. Wiesz, co chcesz robić. Teraz zastanów się, jak umiejscowić swój pomysł w otaczającym Cię świecie.

Pytania
    1. Do kogo mają być kierowane Twoje działania?
    2. Z kim konkurujesz?
    3. Jakie są sprzyjające Ci czynniki zewnętrzne (tzw. szanse)?
    4. Jakie są zagrożenia w wybranej przez Ciebie drodze?

Myślę, że pierwsze dwa pytania są dość oczywiste. Natomiast punkt trzeci i czwarty to fragment analizy SWOT. Chodzi w nich o przyjrzenie się wszystkim czynnikom zewnętrznym, które mają wpływ na obrany przez Ciebie kierunek, ale na które Ty nie masz wpływu.

Samo pojęcie czynników zewnętrznych najłatwiej wytłumaczyć na przykładzie ogrodnika. Może on świetnie znać się na roślinach, ale niesprzyjające warunki atmosferyczne (zagrożenia) mogą zniszczyć jego pracę. Jeśli natomiast będzie sadził rośliny w sprzyjającym im klimacie (szansa), może okazać się, że oszczędzi pieniądze np. na podlewaniu swoich sadzonek.

Zacznij od nowa

Masz już to wszystko? Super. To teraz zacznij od nowa. Wiem, że się napracowałeś i brzmi to teraz jak nieśmieszny żart. Jednak ja mówię całkiem serio. Często okazuje się, że z każdą kolejką analizy siebie, odblokowujemy się coraz bardziej i możemy z całego procesu wyciągnąć coraz więcej.

Dodatkowo pamiętaj, że wszystko się zmienia, więc warto raz na jakiś czas odświeżać całą analizę. Tak by być ze sobą na bieżąco 😉

Mam nadzieję, że podane przeze mnie ćwiczenia zainspirują Cię do poznania siebie. Może znajdziesz na to swój sposób. Odkryjesz inne pytania, które pozwolą Ci odkryć kim jesteś. Jeśli tak, koniecznie podziel się tym odkryciem w komentarzu.

Gdy już poznałeś siebie, nadszedł czas na poznanie swoich odbiorców. Powstał o tym osobny post, zatem przeczytaj koniecznie.

Podsumowanie

  • poznanie siebie to klucz do dalszych działań personal brandingowych
  • znajdź właściwe pytania, które najlepiej pomogą Ci w poznaniu siebie
  • wracaj często do tych pytań i sprawdzaj, czy nic się u Ciebie nie zmieniło
Udostępnij:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Autor: Ania Boczar
Nazywam się Ania Boczar. Prowadzę własną firmę i na co dzień, jako Personal Branding Hero, pomagam ludziom budować marki osobiste.