najwazniejszy-element-marki-osobistej
W ubiegły czwartek byłam na spotkaniu Kobieta w Biznesie, którego tematem przewodnim był personal branding. Ponieważ tematyka spotkania była bezpośrednio związana z moim blogiem, postanowiłam podzielić się z Wami głównym przesłaniem płynącym ze wszystkich prelekcji, które jest jednocześnie odpowiedzią na pytanie z tematu posta. Jeśli nie domyślasz się jaki jest najważniejszy element budowania marki osobistej, podpowiem – jesteś nim Ty sam! 🙂 A w dalszej części wyjaśnię Ci dlaczego.

To swój wizerunek budujesz

Musisz pamiętać, że to Ty budujesz swój wizerunek, dlatego wszelkie podejmowane przez Ciebie działania powinny być zgodne z Tobą i wynikać z Twoich przekonań. Nie powinieneś robić czegoś tylko dlatego, że ktoś tak chce lub tak wypada, jeśli nie jest to zgodne z tym co myślisz i czego chcesz.

Ponadto, budowanie wizerunku to nie teatr. Nie powinieneś grać kogoś, kim nie jesteś, lecz pokazywać światu jaki jesteś naprawdę. Często oznacza to mówienie nie tylko o swoich zaletach, ale i o wadach. Pamiętaj, że lifebranding ma największą moc! Nie wiesz czym jest lifebranding? Zerknij do pierwszego posta na tym blogu 😉

Jak mówić o sobie aby zostać zapamiętanym?

Odpowiedź jest prosta: „krótko, zwięźle i na temat”. Tak wiem, często proste odpowiedzi bywają najtrudniejsze 😉 Przyjrzyjmy się więc temu dokładniej. Najlepiej przygotuj krótki opis siebie, który będzie składał się z 3 najważniejszych informacji. Dlaczego tylko tyle? Bo taki komunikat łatwiej zapamiętać. Gdy mówisz o sobie zbyt dużo, rozmówca może w pewnym momencie stracić zainteresowanie i przestanie Cię słuchać. Zgodnie z podejściem „less is more”, zwiększasz swoje szanse na bycie zapamiętanym, a dodatkowo sam wybierasz informacje, które mają pozostać w głowie drugiej osoby.

Byś mógł to lepiej zrozumieć, przedstawię Ci się: Jestem Ania. Zawodowo zajmuję się marketingiem internetowym, a po godzinach uczę na swoim blogu budowania marki osobistej. Robiąc notatki podczas takiej wypowiedzi, zapewne zapisałabym: Ania, marketing internetowy, budowanie marki osobistej. Zdecydowanie są to 3 cechy, które mnie określają i jednocześnie chcę być kojarzona z tymi informacjami.

Oczywiście opisany przeze mnie komunikat jest bardzo krótki i zajmie około 10 sekund. Czasem masz więcej czasu na przedstawienie się i warto go wykorzystać. Jednak nawet wtedy krótka forma, o której piszę, jest przydatna, gdyż stanowi konspekt dłuższej wypowiedzi 😉

Co ma wpływ na budowanie marki osobistej?

Jak zapewne wiesz, budowanie marki osobistej jest procesem. Procesem, który podlega różnym wpływom. A największy wpływ, któremu podlega należy do Ciebie. To jak jesteś postrzegany w społeczeństwie i jak możesz to wykorzystać do późniejszej promocji własnej osoby, zależy przede wszystkim od Ciebie – od Twojej pracy, motywacji, poglądów.

Co więcej, nie tylko jesteś swoim największym sprzymierzeńcem, ale zdarza się, że jesteś także swoim największym wrogiem. Nic tak bardzo nie hamuje rozwoju, jak wymówki. Mówisz sobie czasem, że jesteś za stary, za młody, za chudy, za gruby, zbyt mało doświadczony i przez to nie podejmujesz działań? Właśnie to jest najbardziej krzywdzące dla Ciebie i procesu budowania wizerunku.

183 cm wzrostu to dużo, prawda? Jednak tak „niski” chłopak mógłby wpaść w kompleksy i powiedzieć, że to za mało by zostać koszykarzem. Olbrzymią stratą dla NBA byłoby, gdyby tak właśnie pomyślał Allen Iverson. Na szczęście Allen nie dał się prostej wymówce i ma na swoim koncie m.in. tytuł MVP sezonu (czyli tytuł najbardziej wartościowego gracza sezonu), 11 powołań do gry w Meczu Gwiazd ligi NBA, a jego klub Philadelphia 76ers zastrzegł numer 3, który znajdował się na koszulce Allena. Oczywiście w historii amerykańskiej koszykówki byli inni, których osiągnięcia są bardziej spektakularne. Jednak z pewnością wzrost Allena sprawił, że przez wiele osób został lepiej zapamiętany.

Marka osobista nie powstaje w próżni

Pamiętaj, że marki osobistej nie tworzysz w próżni. Ma ona ciągły kontakt z innymi ludźmi. Im lepiej będziesz budował swój wizerunek, tym więcej będzie się o Tobie mówić. A im częściej będzie się o Tobie mówić, tym większe prawdopodobieństwo, że możesz usłyszeć na swój temat coś przykrego. Niestety, ludzie często patrzą krytycznie na sukcesy innych. Dlatego tak ważne jest, byś postępował zgodnie ze sobą i nie miał sobie nic do zarzucenia.

Bardzo ciekawi mnie, jaki jest Twój najważniejszy element w budowaniu marki osobistej 🙂 Myślisz, że świadomość własnego udziału w budowaniu marki osobistej mogłaby komuś pomóc? Jeśli tak, to koniecznie podeślij mu ten artykuł.

Udostępnij:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Autor: Ania Boczar
Nazywam się Ania Boczar. Prowadzę własną firmę i na co dzień, jako Personal Branding Hero, pomagam ludziom budować marki osobiste.