tresci_na_facebooka
Profil prywatny na Facebooku to bardzo ważne miejsce w sieci. Jeśli masz firmę i myślisz, że Twoi klienci sprawdzają na “Fejsie” jedynie Twoją firmową stronę, to niestety muszę Cię zmartwić, tak nie jest 😉 Ponadto, jeśli jesteś stałym czytelnikiem mojego bloga, to na pewno znasz historie osób, które dzięki social mediom dostały pracę oraz wiesz, że pracodawcy zerkają na profile kandydatów, gdy decydują o ich zatrudnieniu.

Między innymi z powyższych powodów dużo mówi się o tym, że profil zasypany memami i zdjęciami z imprez nie świadczy o nas dobrze. Ja natomiast skupię się dziś na tym, co warto publikować na Facebooku.

Potwierdzaj swoje pasje

W CV jest rubryka, którą jedni nazywają “zainteresowania”, inni “pasje”, jeszcze inni mówią na to “hobby”. Generalnie wszystko sprowadza się do tego samego. Niestety w wielu przypadkach jest to jeden wielki bełkot. Kiedyś sprawdzany był on na rozmowie kwalifikacyjnej. Dziś często weryfikowany jest jeszcze przed zaproszeniem na rozmowę, podczas przeglądania profilu w portalu społecznościowym. Jeśli ktoś w CV wpisał, że lubi góry i widać, że często wrzuca zdjęcia z górskich wycieczek, to można uznać go za wiarygodnego. Jeżeli pomimo wpisu o pasji do gór, po jego profilu wnioskować można, że jest domatorem, to rekruter pewnie nawet nie zadzwoni.

Po pierwsze, oglądając taki profil można dojść do wniosku, że coś jest nie tak z prawdomównością kandydata. A chyba żaden pracodawca nie chce braku szczerości w zespole. Po drugie, pracodawcy coraz częściej w social mediach sprawdzają dopasowanie kandydata do zespołu. Kryteria mogą być różne. Trzymając się jednak przykładu gór, może być tak, że cały team regularnie jeździ razem w góry i jest to ważny element integracyjny w firmie.

Jak najlepiej opowiadać o naszych pasjach? Na samym Facebooku jest kilka miejsc, które możemy wykorzystać do tego celu. Pierwsze z nich to prezentacja, która obecnie wyświetla się na naszym profilu po lewej stronie, pod zdjęciem w tle. W niej możesz napisać kilka słów o sobie, wpisać swoje miejsce pracy, wyróżnić wybrane przez Ciebie zdjęcia, dodać linki do innych portali społecznościowych oraz do Twoich stron internetowych.

Tak wygląda moja aktualna prezentacja:
Prezentacja

Drugie miejsce to zdjęcie w tle. Warto wykorzystać je, aby przedstawić tam coś, co jest dla nas ważne i z czym chcemy być kojarzeni. Dla przykładu, ja mam zdjęcie w swojej blogowej koszulce 😉 Warto także wykorzystać opis tego zdjęcia. Można na przykład podać tam link do swojego miejsca w sieci lub napisać kilka słów na temat swojej pasji.

Oprócz tego są jeszcze treści, które na bieżąco udostępniamy na Facebooku i pojawiają się na naszym profilu. To jakie artykuły “szerujemy” świadczy o tym, jakie treści czytamy, a tym samym, co nas interesuje.

Pokaż swoje kompetencje

Wielu moich znajomych prowadzących firmy mówi o tym, że gdy opublikują coś na Facebooku dostają od swoich kolegów zapytania o usługi, nierzadko kończące się zleceniem. Co ciekawe, publikacja nie zawsze musi być związana z ich działalnością. Często samo przypomnienie o sobie wystarczy, żeby ktoś połączył kropki i przypomniał sobie, że Twoja działalność wpisuje się w jego aktualne potrzeby. Niemniej jednak warto budować swoją wiarygodność poprzez informowanie o naszych blogach, projektach w których bierzemy udział lub otrzymanych nagrodach.

Pokaż co u Ciebie

Pamiętaj, że na Twój profil zerkają też Twoi znajomi, którzy chcą po prostu dowiedzieć się co u Ciebie słychać. Zadbaj więc także o nich i nie publikuj samych treści biznesowo-sprzedażowych.

Publikując posty zastanawiaj się, czy na pewno chcesz aby widzieli je wszyscy, czy może są one przeznaczone tylko dla znajomych lub określonej grupy osób. Warto korzystać z opcji prywatności, jakie daje nam Facebook. Mimo wszystko nie zapominaj, że to co zostało wrzucone do Internetu, w efekcie może zobaczyć każdy. Niemniej jednak nie ma co się wzbraniać przed publikowaniem treści w mediach społecznościowych, gdyż pomagają nam one budować wiarygodność.

Ludzie coraz częściej sprawdzają na Facebooku nowo poznane osoby. Nieważne czy pierwszy kontakt następuje w samym portalu (np. na grupach dyskusyjnych), czy gdziekolwiek na zewnątrz, nawet w “realu”. Jeśli więc mamy do przekazania światu coś na nasz temat, warto wykorzystać to miejsce.

Podsumowanie

  • treści na Facebooka wrzucaj świadomie, a pomogą Ci one w budowaniu wiarygodności
  • wykorzystaj swoje zdjęcie w tle i obszar “prezentacja”, aby przedstawić najważniejsze informacje na swój temat
  • niech Twój profil nie będzie sztuczny i sprzedażowy, ma on Cię uwiarygadniać, nie kreować
Udostępnij:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Autor: Ania Boczar
Nazywam się Ania Boczar. Prowadzę własną firmę i na co dzień, jako Personal Branding Hero, pomagam ludziom budować marki osobiste.