wizytowka
Wizytówka jest bardzo cennym narzędziem w kontaktach biznesowych, jednocześnie bardzo silnie wspierającym Twój wizerunek. Jeśli ktoś w Twoim imieniu przekaże wizytówkę do potencjalnego odbiorcy, to właśnie „spotkanie z wizytówką” będzie obarczone efektem pierwszego wrażenia. Jest wiele programów pozwalających na automatyczne stworzenie wizytówki, jednym z nich jest uwielbiana przez wielu Canva. Jednak nie na tym chce się dziś skupić. Dziś opowiem Ci, jak stworzyć wizytówkę pod kątem merytorycznym.

Imię i nazwisko

Bardzo nie lubię wizytówek incognito. Wyobraź sobie, że niedawno na konferencji poznałeś panią, która miała na imię Barbara. W natłoku spotkań tego dnia, umknęło Ci jej imię, a byliście umówieni na kontakt. Chcesz do niej teraz zadzwonić i rozmowa byłaby dużo przyjemniejsza, gdybyś mógł zacząć ją słowami „Dzień dobry Pani Basiu”, dlatego sprawdzasz imię na wizytówce. Niestety okazuje się, że nie ma tam interesującej Cię informacji.

Takie niespersonalizowane kartoniki, według mnie nie są wizytówkami, a ulotkami w niestandardowych wymiarach. Jak już kiedyś pisałam, firmę budują osoby, które w niej pracują, zatem wolę wiedzieć z kim się kontaktuję. Dlatego jeśli chcesz być przez ludzi zapamiętany i chcesz ułatwić im kontakt ze sobą, najlepiej na wizytówce podaj swoje imię i nazwisko.

Nazwa i logo firmy

Jeżeli dając swoją wizytówkę reprezentujesz firmę lub projekt (np. bloga), warto byś wspomniał na niej nazwę oraz dodał logo. Czasem jednak zdarza się, że wizytówka reprezentuje tylko nas. Tak na przykład było kiedyś u mnie. Wiedziałam już, że chcę założyć firmę świadczącą usługi marketingowe. Wiedziałam także, że chce założyć bloga. Jednak, de facto, nie miałam jeszcze ani firmy, ani bloga. Mimo to, często rozmawiając z ludźmi, mówiłam o swoich planach na przyszłość i chciałam móc zostawić kontakt do siebie. Stworzyłam więc wizytówkę, na której nie było nazwy firmy, a zamiast logo dałam swoje zdjęcie.

Stanowisko

Jeśli jesteś przedstawicielem małej firmy, nazwa przedsiębiorstwa, w którym pracujesz, często niewiele mówi Twoim rozmówcom. Znane spółki natomiast zatrudniają pracowników w różnych działach. Jeśli ktoś powie Ci, że pracuje w banku, to nie wiesz czy jest bankierem, czy pracownikiem działu kadr. Powinieneś więc na swojej wizytówce dodać nazwę stanowiska, na którym pracujesz.

Wiem, że w przypadku małej firmy lub projektu, możesz mieć problem z nazwaniem swojego stanowiska. Wystarczy wtedy, że określisz chociaż branżę, w której pracujesz. Znów posłużę się swoim przykładem – nie mając firmy, nie mogłam wpisać stanowiska, jednak mogłam podać nazwę branży „marketing internetowy”. W takiej sytuacji na wizytówce zostawiamy informację, w czym możemy pomóc osobie, której dajemy nasz kartonik.

Adres strony internetowej

Dobrze jest mieć stronę internetową, na którą możemy skierować adresata wizytówki. Może to być strona firmowa, strona wizytówkowa lub po prostu blog. Na wizytówce masz mało miejsca by napisać o sobie więcej informacji, dlatego strona jest świetnym narzędziem rozbudowującym Twój opis. W Internecie jest sporo darmowych kreatorów, które pomogą Ci w stworzeniu własnej witryny lub bloga. Warto je wykorzystać.

Adres e-mail

Adresy e-mail tworzone są według następującego schematu: identyfikator_użytkownika@domena. Abyś mógł dobrze skonstruować swój adres e-mail, przyjrzyjmy się dokładniej dwóm elementom tego schematu: identyfikatorowi użytkownika oraz domenie.

  1. Identyfikator użytkownika
  2. Warto by Twoja firma miała zarówno bardziej ogólne adresy – zaczynające się na przykład od kontakt
    (kontakt@lifebranding.pl) lub hello (hello@aniaboczar.pl). Oprócz nich, dobrze jest mieć także bardziej spersonalizowany adres e-mail, który rozwiewa ewentualne wątpliwości klienta, na temat tego z kim się kontaktuje. To właśnie ten adres powinien być podany na wizytówce. Ogólne adresy powinny być umieszczane w bardziej ogólnych materiałach, takich jak na przykład foldery czy ulotki. Gdy będę tworzyć wizytówki Lifebranding, to z pewnością umieszczę na nich adres ania@lifebranding.pl.

    Tworząc identyfikator użytkownika, staraj się nie używać skrótów niejasnych dla odbiorcy, jakimi mogłyby być na przykład Twoje inicjały. Działaj tak, aby Twój adres był łatwy do zapamiętania dla osoby, która ma się z Tobą skontaktować.

  3. Domena
  4. Jeśli masz domenę internetową, warto by Twoje konto e-mail stworzone było właśnie w niej. W skrócie – mając domenę, chwal się nią. Zamiast reklamować na wizytówce Gmail lub Onet, używaj maili ze swoją domeną.

Mając domenę, chwal się nią!

Zauważyłeś pewną nieścisłość? Z jednej strony mówię, że lepiej nie umieszczać na wizytówce ogólnych adresów mailowych, a sama na swojej mam hello@aniaboczar.pl. Otóż wynika to z pewnego konfliktu w zasadach. Z jednej strony powinniśmy tworzyć personalne maile, z drugiej nie powinniśmy w identyfikatorze dublować słów z domeny.

Czasem nie da się przestrzegać wszystkich reguł. Tak jak wspomniałam, tworząc swoją wizytówkę nie miałam ani firmy, ani bloga. Dlatego założyłam stronę internetową o mnie i umieściłam ją pod adresem aniaboczar.pl. I jak tu teraz nie dublować w identyfikatorze użytkownika treści z domeny i jednocześnie stworzyć spersonalizowany adres e-mail? Nie da się. Zawsze w takich sytuacjach kieruj się logiką. Ja stworzyłam maila hello@aniaboczar.pl. Doszłam do wniosku, że co prawda identyfikator użytkownika jest dość ogólny, jednak strona internetowa jednoznacznie wskazuje na to, kto jest jej właścicielem. Myślę, że podobny problem mogą mieć choćby trenerzy personalni i im także zalecam to rozwiązanie.

Telefon

Znam osoby, które nie wpisują na wizytówce numeru telefonu, bo nie lubią tej formy kontaktu. Ja jednak nie popieram takiego podejścia. To autorowi wizytówki powinno zależeć na tym, by skontaktowała się z nim osoba, której tę wizytówkę powierzył. W związku z tym, to odbiorca wizytówki (potencjalny klient lub kontrahent) powinien móc zdecydować o formie kontaktu.

Social media

Mając konta w portalach społecznościowych, warto pochwalić się nimi na wizytówce. Jeśli udzielasz się w wielu serwisach i wszędzie masz taki sam login, to możesz dodać także tę informację. Nie masz zbyt wiele miejsca na swoim kartoniku, a kont masz sporo? Na wizytówce możesz jedynie zaznaczyć informację o obecności w ważnych dla Ciebie mediach społecznościowych, a na stronie internetowej kierować już bezpośrednio do swoich kont. Zwiększasz w ten sposób szanse adresata wizytówki na lepsze poznanie Ciebie. Jeżeli dbasz o swój wizerunek, to dodatkowo wzrasta prawdopodobieństwo, że będzie chciał nawiązać z Tobą współpracę.

Dowiedz się więcej na temat budowania marki osobistej w social mediach z innych moich artykułów.

Adres firmy

Pewnie w starszych poradnikach znajdziesz informacje, że umieszczenie adresu firmy na wizytówce jest obowiązkowe. Jednak w dobie biznesów online, wirtualnych biur, przestrzeni co-workingowych, punkt ten przestał być obligatoryjny. Oczywiście, jeśli masz stacjonarną siedzibę firmy i przyjmujesz w niej klientów, warto dodać tę informację. Jeśli tak nie jest, spokojnie możesz ten punkt pominąć 😉

To może teraz mały elektroniczny networking? Masz swoją wizytówkę? Pochwal się nią koniecznie w komentarzu i zerknij na wizytówki innych. Niech będzie to początkiem nowych, biznesowych relacji 🙂

Udostępnij:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Autor: Ania Boczar
Nazywam się Ania Boczar. Prowadzę własną firmę i na co dzień, jako Personal Branding Hero, pomagam ludziom budować marki osobiste.