etapy-budowania-marki-osobistej
Jeśli zaglądasz na mojego bloga regularnie, to wiesz, że jesteś najważniejszym elementem budowania swojej marki osobistej, wiesz dlaczego dobrze jest ją budować i o czym w tych działaniach powinieneś pamiętać. Wiesz też, że personal branding to proces, a nie jednorazowe działanie. Jak się do niego zabrać? O czym należy pamiętać, gdy chcemy wykorzystać personal branding do celów biznesowych?

Proces ten można podzielić na wiele pomniejszych etapów. Jednak by łatwiej było Ci wszystko zrozumieć, wyróżniłam trzy podstawowe etapy działania.

1. Poznaj siebie

Do znudzenia powtarzam, że podstawę w budowaniu własnego wizerunku stanowi to, jaki jesteś oraz świadomość tego, kim jesteś. Nic nie poradzę, że tak jest i od poznania siebie musisz zacząć. Pamiętasz wpis o dobrych praktykach w personal brandingu? Opisane tam osoby są różne, ale jednym z elementów ich łączących jest właśnie świadomość siebie.

Ty też powinieneś od tego zacząć. Powinieneś wiedzieć, jaki jesteś i co masz do przekazania światu. Jeśli chcesz zarabiać na swojej pasji, to określ dokładnie, czym jest ta pasja, co robisz wyjątkowego, jak się wyróżniasz, czemu to właśnie Ty się do tego nadajesz oraz jakie są Twoje supermoce.

O tym, jak dokładniej poznać siebie, by lepiej budować markę osobistą, powstał osobny post. Zachęcam Cię do dokładniejszego zgłębienia tematu i zapoznania się z informacjami w nim zawartymi.

2. Poznaj swoich odbiorców

Poznałeś już siebie? Super! Zatem czas na kolejny krok. Pomyśl teraz, kto chciałby Cię słuchać. Zastanów się, kto może być odbiorcą Twojego przekazu, produktu czy usługi. Dowiedz się, gdzie bywają Twoi odbiorcy, co ich otacza, jakie mają problemy, kto jest ich autorytetem. Im więcej pytań na temat Twojego odbiorcy, tym lepiej. Dzięki odpowiedziom na nie poznasz osoby, z którymi chcesz się komunikować, a ta wiedza przyda Ci się w trzecim etapie.

Z poznawaniem swoich odbiorców, jest podobnie jak z poznawaniem siebie i o tym także można by długo mówić. W związku z tym stworzyłam osobny post poświęcony tej tematyce.

3. Połącz to wszystko

Wiesz już jaki jesteś, a także kim są Twoi odbiorcy. Teraz trzeba to wszystko zespolić. Mówiąc o tym co robisz, odpowiadaj na potrzeby innych (określone w drugim etapie). Tworząc swoją markę osobistą, nie mów jedynie o tym co robisz, a także o tym jak zmienia się życie osób, dla których to robisz. Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie:

Przykład
Wyobraź sobie, że bardzo dobrze rysujesz. Chcesz więc uczynić to swoim źródłem zarobku. Ponieważ zawsze najlepiej uczyło Ci się z notatek obrazkowych, postanowiłeś zacząć tworzyć notatki wizualne dla innych. Pomyślałeś, że spróbujesz nawiązać współpracę z organizatorami konferencji. Zrobiłeś więc dokładną analizę Twoich odbiorców. Teraz czas wykorzystać tę wiedzę mówiąc o sobie. Z analizy Twojego odbiorcy wyszło Ci między innymi, że organizatorzy konferencji stoją przed wyzwaniem przekazania w jak najlepszy sposób konkretnej wiedzy uczestnikom ich wydarzenia. Wiedzą, że zadowoleni uczestnicy wrócą na kolejną edycję. Zatem przychodząc do organizatorów, nie mówisz jedynie, że powinni zacząć z Tobą współpracować, bo jesteś super i robisz świetne notatki wizualne. Opowiadasz także o tym, jak możesz im pomóc wzbogacić organizowane wydarzenie. Dzięki Twoim notatkom uczestnicy konferencji zapamiętają większą część przekazywanych im treści, a tym samym lepiej będą wspominać całe wydarzenie. Niby dalej chodzi o to, że tworzysz dobre notatki wizualne, ale… czujesz różnicę?

Podsumowanie procesu budowania marki osobistej także doczekało się bardziej szczegółowego opisu. Zerknij koniecznie, byś wiedział jak dobrze wykorzysta wiedzę zdobytą w dwóch pierwszych etapach.

Pamiętaj o aktualizacji

Jak wieki temu wspominał Heraklit, wszystko płynie. Zmieniasz się Ty i zmieniają się Twoi odbiorcy. W związku z tym, co jakiś czas musisz aktualizować swoją analizę oraz sposób komunikacji. Może zacząłeś specjalizować się w węższej dziedzinie niż dotychczas albo zdobyłeś nowe umiejętności i warto o tym mówić? Po takiej analizie może okazać się, że grono osób potencjalnie zainteresowanych Twoją działalnością znacznie się zwiększyło. Może też być na odwrót i powinieneś kierować swój komunikat do węższego grona niż dotychczas. Zmniejszy się wtedy liczba Twoich odbiorców, ale będziesz mógł dotrzeć do nich z bardziej precyzyjnym komunikatem, a tym samym zwiększy się szansa na nawiązanie z nimi współpracy.

Podsumowanie

  • budowanie marki osobistej zacznij od świadomości siebie
  • bądź świadomy z kim chcesz się komunikować i poznaj te osoby
  • mówiąc o sobie, trafiaj bezpośrednio w potrzeby Twoich odbiorców
  • pamiętaj o ciągłej aktualizacji procesu opisanego w tym poście

Na koniec ćwiczenie. Powiedz o tym, czym się zajmujesz, w taki sposób by wybrzmiała przede wszystkim wartość dla Twojego odbiorcy, a nie sama informacja na temat Twojego zajęcia.

By nie przegapić obiecanych postów, śledź Lifebranding na Facebooku i Bloglovin’. Nie zapomnij też zapisać się na newsletter. Pamiętaj również, że możesz pozwolić swojej przeglądarce na wysyłanie powiadomień o nowych postach.

Udostępnij:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Autor: Ania Boczar
Nazywam się Ania Boczar. Prowadzę własną firmę i na co dzień, jako Personal Branding Hero, pomagam ludziom budować marki osobiste.