poznaj-swoich-odbiorcow
Poznawanie odbiorców to drugi z trzech etapów budowania marki osobistej. Jeśli w dzieciństwie czytałeś Przygody Trzech Detektywów i Twoja dedukcja zawsze wyprzedzała analityczny umysł Jupitera Jonesa, to w tym etapie będziesz się czuł jak ryba w wodzie. Poznawanie odbiorców jest jak zagadka detektywistyczna, więc jeśli lubisz tego typu zabawy, masz przewagę na starcie. Jednak nie zrażaj się, jeśli to nie Twoja bajka. To bardzo ważny etap więc nie możesz go pominąć.

Zbieranie dowodów

Każde śledztwo warto rozpocząć od zbierania dowodów. W naszym przypadku będzie to analiza danych dostarczanych przez różnego rodzaju narzędzia analityczne i statystyczne. Poniżej przedstawiam Ci kilka z nich. Wszystkie posiadają w swojej ofercie darmowy pakiet, nieograniczony czasowo.

Google Analytics

Jeśli masz stronę internetową (w tym także bloga), powinieneś korzystać z Google Analytics. Dostarczy Ci on danych na temat osób odwiedzających witrynę. Dzięki temu narzędziu możesz poznać m.in. dane demograficzne oraz informacje na temat zainteresowań osób odwiedzających Twoją stronę. Google Analytics da Ci również możliwość śledzenia zachowań użytkowników oraz dowiedzenia się, skąd do Ciebie trafili.

Hotjar

Kolejne narzędzie z dzisiejszego niezbędnika to Hotjar. Pozwoli Ci on zbadać zachowania osób odwiedzających Twoją stronę. Możesz przeglądać w nim mapy kliknięć oraz zainteresowania użytkowników (tzw. mapy ciepła) na wybranych podstronach i w ten sposób poznać treści najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców. To, jakie treści wzbudzają zainteresowanie wśród osób zaglądających na Twoją witrynę, możesz zbadać także dzięki mapom rejestrującym współczynnik przewijania strony. Jeśli 80% osób przewinęło do końca Twój wpis na blogu, to znaczy że był on bardzo dobrze napisany i zaciekawił odbiorców. Jeśli zobaczysz, że tylko 20% osób dotrwało do końca, to znak że coś jeszcze powinieneś poprawić. Narzędzie to pozwala także na nagrywanie sesji użytkowników, dzięki czemu widzisz dokładnie to, co użytkownicy trafiający na Twoją stronę i możesz zaobserwować, przy jakich treściach zatrzymują się na dłużej, a jakie szybciej przewijają.

Statystyki Facebooka

Jeżeli posiadasz fanpage na Facebooku, warto wykorzystać statystyki dostarczane Ci przez serwis. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, między innymi, kim są Twoi fani, a dokładniej skąd pochodzą, jakim językiem się posługują, w jakim są wieku, a także czy obserwują Cię głównie kobiety czy mężczyźni.

Facebook Audience Insights

Do jeszcze bardziej szczegółowych informacji na temat Twoich fanów na Facebooku da Ci dostęp narzędzie Facebook Audience Insights (w polskiej wersji – Statystyki Grupy Odbiorców). Odkryjesz dzięki niemu zainteresowania i poznasz polubione strony dowolnej grupy docelowej. Aby móc korzystać z tego narzędzia, musisz mieć założone konto reklamowe.

Sotrender

W analizie danych z Twoich profili społecznościowych z pewnością pomoże Ci Sotrender. Co więcej, dostarczy Ci on gotowe raporty z takich analiz. Jednak darmowe konto, bo o takich tu mówimy, jest skierowane tylko do blogerów. Czego dowiesz się o swoich odbiorcach? Między innymi poznasz najbardziej aktywnych użytkowników w Twoich social mediach, dowiesz się jakie są źródła polubień strony, kiedy Twoi fani bywają najbardziej aktywni i, oczywiście, skąd pochodzą.

Własne obserwacje

Narzędzia analityczne nie wychwycą wszystkiego. Czasem zdarzają się zachowania czy prawidłowości, które dostrzegamy „gołym okiem”. Takie elementy również warto wziąć pod uwagę. Przykładowo, ja bardzo często udzielam się na Niedzieli Dzielenia, którą organizuje Andrzej Tucholski, przez co Sotredner informuje mnie, że w niedzielę ruch na moim fanpage’u jest wyższy. Własne obserwacje i statystyki Facebooka nie potwierdzają jednak, że moi fani są najbardziej aktywni w niedzielę. Zatem wyciągając wnioski ze statystyk i własnych analiz, rzadko publikuję coś w niedzielę.

Czasem może zdarzyć się tak, że statystyki będą wskazywały na preferencje odbiorców, sprzeczne z tymi, o których wiesz (a może tylko wydaje Ci się, że wiesz). Warto wtedy dokładniej przyjrzeć się sprawie, a także przemyśleć czy masz aktualną wiedzę na temat swojej grupy odbiorców.

Pamiętaj jednak, by Twoje obserwacje nie zdominowały całej analizy. Abyś mógł zachować obiektywne podejście, warto bazować na obiektywnych danych, a nie na własnym „wydaje mi się”. Jednak wchodząc w interakcje ze swoimi odbiorcami, masz okazję ich poznać, więc warto by te obserwacje stanowiły uzupełnienie Twojej analizy.

Jeśli dopiero zaczynasz…

Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz danych, o których wspominam, niestety musisz zabawić się we wróżkę. Na podstawie pierwszego etapu budowania marki osobistej, powinieneś zastanowić się, do kogo możesz kierować swój produkt lub usługę. Z taką wiedzą, możesz zacząć szukać osób, które wpasowują się w Twoją wizję (zacznij od znajomych!). Możesz także prześledzić odbiorców konkurencji.

Stwórz portret psychologiczny

Policja, zbierając dane w śledztwie, przekłada je na portret psychologiczny sprawcy. Ty natomiast stwórz portret (nie tylko) psychologiczny Twojego odbiorcy. Zawrzyj w nim informacje, które udało Ci się pozyskać w części poświęconej zbieraniu dowodów.

Na tej podstawie przygotuj opis kilku przykładowych odbiorców. Nie muszą to być prawdziwe, istniejące osoby, ważne żeby miały cechy charakteryzujące Twoją grupę docelową. To tak zwane tworzenie person. Chodzi o stworzenie profilu idealnego odbiorcy. Czym lepiej poznasz swoich odbiorców, tym dokładniej będziesz potrafił opisać persony. Zapisz się na newsletter Lifebraning i zgarnij narzędzie, które przyda Ci się w stworzeniu takiego portretu.

Zapisz się i otrzymuj dodatkowe narzędzia

Czas na trzeci etap

Wiesz już kim jesteś i co masz do zaoferowania. Teraz wiesz także, kim są Twoi odbiorcy. Poznając swoich odbiorców, poznałeś również ich potrzeby. Nadszedł moment, by zacząć te potrzeby zaspokajać. Teraz czas na trzeci etap budowania marki osobistej, czyli wykorzystanie wiedzy z pierwszego oraz drugiego etapu.

Podsumowanie

  • poznaj swoich odbiorców, by dowiedzieć się, czego od Ciebie potrzebują
  • do analizy grupy odbiorców możesz wykorzystać darmowe narzędzia (np. te wymienione w poście)
  • napisz charakterystykę przykładowych odbiorców, która będzie zawierać wszystkie najważniejsze informacje na temat osób, do których kierujesz przekaz
Udostępnij:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Autor: Ania Boczar
Nazywam się Ania Boczar. Prowadzę własną firmę i na co dzień, jako Personal Branding Hero, pomagam ludziom budować marki osobiste.